W dniach 2-4 sierpnia 2024 odbyła się XV edycjia RCK Pro Jazz Festiwal w Kołobrzegu. Współpraca ta pokazuje, że jazz dobrze brzmi nad Odrą i także nad Bałtykiem. Podczas festiwalu prezentowaliśmy muzykę improwizowaną w różnych odsłonach i kontekstach.
W dniu pierwszym czyli 2 sierpnia rozpoczęliśmy festiwal od koncertu w ramach „Jazz na ulicach” – gospodarzem był Kajetan Sokolnicki ze swoim kwintetem.
Wieczorem na scenie głównej gościliśmy Trio Macieja Sikały w składzie (Maciej Sikała – saksofon, Wojciech Pulcyn – kontrabas, Sebastian Frankiewicz – perkusja) Koncert ten to piękna opowieść o emocjach, głębokich przemyśleniach, barwach. Trio urzekło publiczność jasnym i przejrzystym brzmieniem, bogactwem kolorów i faktur.
Po pełnym zadumy koncercie pierwszym, Dorota Miśkiewicz z zespołem w składzie: Marek Napiórkowski – gitara, Robert Kubiszyn – kontrabas, Paweł Dobrowolski – perkusja) zagrała cytatami, formami latino przefiltrowanymi przez słowiańską duszę. Koncert doskonale wpisał się w wakacyjny klimat Kołobrzegu.
Po koncertach spotkaliśmy się na Jamm Sesion, który trwał do późnych godzin nocnych.
Sobota rozpoczęła się od czterech koncertów w ramach cyklu „Jazz na ulicach” w wykonaniu kwintetu Kajetana Sokolnickiego i kwartetu Kevina Górzyńskiego.
Wieczorem jak zwykle 19.00 na scenie głównej publicznośc miała przyjemność usłyszeć Margo Zuber z projektem „Cisza” z zespołem w składzie: Mateusz Pałka – fortepian, Piotr Południak – kontrabas, Grzegorz Pałka – perkusja.
Koncert Margo Zuber to były piękne i osobiste kompozycje zachęcające do zatrzymania się i wyciszenia. Intencją artystki było, by w „Ciszy” odnaleźć przestrzeń do własnych przemyśleń.
Po niej na scenie pojawili się: Rafał Sarnecki, Piotr Lemańczyk i Adam Golicki. Ich koncert to jak burza w letni dzień! Trzech pełnych temperamentu muzyków doprowadziło do zmiany pogody w Kołobrzegu.
Po koncertach odbyło się Jamm Sesion.
W niedzielę 4 sierpnia – zaplanowaliśmy 2 kolejne koncert w ramach cyklu „Jazz na ulicach”, a wieczorem na scenie głównej mieliśmy przyjemność zobaczyć „Sistars in Jazz” – pięć instrumentalistek z różnych krajów Europy – zaaplikowały publiczności potężną dawkę energii, miłości, wiary, magii, dobra, wrażliwości i kunsztu muzycznego! Widać było, że publiczność bardzo czekała na ten koncert, bo wystarczyło, że artystki pojawiły się na scenie to już owacjom nie było końca.
Skład zespołu:
Hildegunn Øiseth – trąbka, bukkehorn
Karolina Pernal – saksofon
Izabella Effenberg – wibrafon, Array Mbira, Steel Drum, Sundrum
Clara Däubler – kontrabas
Dorota Piotrowska – perkusja
Po koncercie pierwszym nadszedł czas na duet wirtuozów wywodzących się z muzycznych światów, które są oddalone od siebie geograficznie, filozoficznie i kulturowo. Leszek Możdżer i Zohar Fresco.
Pomimo tego, że tradycje muzyczne w których się wychowali są tak odmienne – udało im się znaleźć wspólny język, a fakt, że ich kulturowe korzenie są tak różne, sprawił, że z tych dwóch kolorów powstał trzeci, zupełnie nowy kolor.
Dalekowschodnia sztuka perkusyjna w połączeniu z klasycyzującą muzyką improwizowaną o europejskich korzeniach tworzą elektryzujący, mistyczny mariaż w którym bogata fakturalnie pianistyka klasycznie wykształconego, improwizującego pianisty, wzmacniana jest przez swoistą filozofię rytmu, którą wnosi do duetu Zohar Fresco. Muzyk w niektórych kręgach legendarny, mający cały szereg naśladowców, uważany za jednego z najważniejszych perkusjonistów w świecie bębnów ramowych.
Niedościgła precyzja, wyczucie barwy, swoboda w realizowaniu niesymetrycznych pulsów jak i charyzma sceniczna to cechy charakteryzujące Zohara Fresco, który w osobie Leszka Możdżera znajduje godnego partnera dla swoich dźwiękowych poszukiwań. Możdżer to jeden z najbardziej oryginalnych polskich pianistów, koncertujący na całym świecie, rozpoznawalny ze względu na swoje charakterystyczne brzmienie jak i nowatorskie podejście do dźwiękowej materii, którego obfitująca w preparacje improwizowana pianistyka stała się już wręcz odrębną kategorią.
Muzyk ten prowadzi poszukiwania sonorystyczne w zakresie strojeń i temperacji, często używa na swoich koncertach dwóch fortepianów w dwóch różnych strojach, jest też pomysłodawcą pierwszego na świecie fortepianu dekafonicznego – strojonego w dziesięciostopniowym systemie temperowanym. Obaj muzycy dysponują bogatym doświadczeniem scenicznym i studyjnym, współpracują ze sobą już od lat dziewięćdziesiątych, więc rozumieją się doskonale, co sprawia, że oprócz fascynującej, intelektualnej wymiany muzycznych myśli pomiędzy wybitnymi instrumentalistami ich koncerty są po prostu spotkaniem dwóch przyjaciół.
Organizatorem RCK Pro Jazz jest Regionalne Centrum Kultury im. Z. Herberta oraz Miasto Kołobrzeg
Foto: Joanna Marchewka Atelier